Bazując na naszym doświadczeniu i projektach realizowanych przez ostatnie 9 lat chcemy się podzielić kilkoma przemyśleniami odnośnie realizowania projektów IT.
Zaczynamy naszą serię od zapewne najistotniejszego tematu, czyli kwestii kosztu.
Jeśli planujesz realizację projektu IT, myślę, że poniżej znajdziesz kilka ciekawych wskazówki, które pomogą Ci zrealizować projekt w niższym budżecie bez uszczerbku na jakości.
Cztery elementy wpływające na cenę
Skupimy się na czterech aspektach:
- przygotowaniu specyfikacji,
- wybraniu typu umowy,
- wyborze wykonawcy,
- wyborze technologii.
Po pierwsze specyfikacja.
Bardzo często otrzymujemy do wyceny projekty z przesadnie rozbudowaną specyfikacją. Oprócz głównych funkcji zawierają całą masę dodatków, które niewiele wnoszą lub dublują popularne i tanie rozwiązania SaaS, podnosząc znacznie sumaryczną wartość projektu.
Dla przykładu startupy lubią wyceniać funkcjonalność, która zostanie wykorzystana jak już będzie kilkuset aktywnych użytkowników. Mogą to być dodatki, pozwalające użytkownikom tworzyć społeczność wewnątrz aplikacji, automatyzujące płatności, kiedy jeszcze nie wiadomo, czy uda się pozyskać jednego użytkownika, który będzie aktywnie korzystał i doceni generowaną wartość produktu.
Korporacje często przygotowują specyfikację na zasadzie zespołu, z którego każda osoba wchodząca w skład dorzuca coś ze swojej działki, nierzadko dublując istniejące, względnie tanie produkty. Tutaj często pojawia się niekoniecznie potrzebny moduł fakturowy.
Software House przelicza funkcjonalność na czas.
Software House przygotowując ofertę opiera się na przeliczeniu funkcjonalności na czas. Często drobnostki są bardziej czasochłonne od istotnych funkcjonalności.
Zacznij od przerobienia specyfikacji.
Chcąc zrealizować projekt taniej zacznij od przerobienia specyfikacji. Znajdź esencję funkcjonalności. Całkowicie podstawowe funkcjonalności, które są kluczem sukcesu Twojej aplikacji.
Całkowicie podstawowe funkcjonalności – czyli MVP.
Taką podstawową funkcjonalność często nazywa się MVP (minimum viable product). Zwykle jest to to, co wystarczy, aby sprawdzić, czy nasz pomysł się przyjmie: wśród naszych klientów lub wśród pracowników. Zdarza się, że realizacja MVP projektu pozwala na zaoszczędzenie nawet 70% planowanego budżetu.
Czasami idziemy w cięciu funkcjonalności o krok dalej do PoC (proof of concept). Dotyczy to często projektów korzystających z uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, gdzie nie wiemy, czy funkcjonalność będzie skuteczna. Do testu na użytkownikach wystarczy nam demo aplikacji, często również nie potrzebujemy dopracowanego interfejsu i rozpatrzenia wszystkich przypadków użycia.
Tutaj możemy zejść kosztem nawet do 15 – 20% pierwotnego kosztorysu.
W kolejnym artykule zajmiemy się typem umowy.
Jeśli rozważasz realizację ciekawego projektu i zastanawiasz się nad wyborem wykonawcy, chętnie zerkniemy na specyfikację. Może SmartShack okaże się dobrym wyborem 🙂 Zachęcam do kontaktu.
Rodzina systemów do obsługi biur coworkingowych
Co to jest coworking? Przede wszystkim to odpowiednio zorganizowana przestrzeń dla pracy z...
Najnowsze komentarze